Hoe kan ik rust vinden in tijden van onrust?

Hoe kan ik rust vinden in tijden van onrust?

Vind jij het ook lastig om rust te vinden in deze onrustige tijd? Kan jij ook niet wachten tot alles weer normaal is en je weer vrijheid kan ervaren? Het gevoel dat je gewoon last minute het vliegtuig in kan stappen of uit eten kan? Het afgelopen jaar zorgt voor veel onrust in de wereld en vanbinnen (dit blog wordt bijna anderhalf jaar na de eerste lockdown geschreven).  Of je wilt of niet, je hebt te maken met wat er in de wereld of je eigen omgeving gebeurt. Het is belangrijk dat je in deze onrust ook je rust vindt. Je kunt de situatie niet veranderen. Ben jij op zoek naar meer rust? Dan is dit blog voor jou, waarin ik je verschillende tips geef om rust te vinden in een onrustige tijd. 

Waarom is het belangrijk om rust toe te laten?

Wanneer je geen rust toelaat en onrust overheerst is de kans groot dat je hier later last van krijgt. Wanneer? Dat kan ik je niet vertellen. De mens werkt op een ingewikkelde manier en voor iedereen werkt het anders. Wat wel hetzelfde werkt, is dat al je gedachten en emoties een fysiek effect kunnen hebben. Als je onrustige gedachten en emoties niet loslaat, zullen ze zich ‘verstoppen’ op een plek in je lichaam. Dit kan zorgen voor lichamelijke klachten of stress gerelateerde klachten. Dit is de reden waarom rust toelaten belangrijk is kan ik in één woord voor je omschrijven. Het gaat om jouw gezondheid.

Onrust, wat is het?

Om meer rust te vinden is het belangrijk dat je onrust steeds sneller gaat herkennen. Onrust kan zich op veel verschillende manier tonen, hieronder som ik er een aantal op.

Non verbale bewegingen

Veel mensen laten op een non verbale manier zien dat ze zich onrustig voelen. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld een ‘tik’. Herkenbare voorbeelden zijn: nagelbijten of op en neer bewegen met je voet. 

De minst opvallende manier van onrust

Een hele onopvallende manier van onrust is continue bezig. Altijd ‘aan staan’ noem ik het ook wel. Altijd bezig zijn en zelfs wanneer je echt niet bezig hoeft te zijn is onrust vermijden. Je zit liever niet stil en zegt ook vaak dat je dit niet kan. Tijd om die onderliggende onrust aan te pakken, zodat je in alle rust kan genieten.

Je geïrriteerd of angstig voelen

Wanneer je veel irritatie of angst voelt en je het lastig vindt deze los te laten zit er veel onrust in je lichaam en geest. Dit zijn gevolgen van geen rust kunnen vinden van binnen. Vanuit rust is er vertrouwen en is er geen ruimte voor angst. En vanuit rust bestaat irritatie niet.

Lichamelijke klachten

Een aantal lichamelijke klachten, zoals: hoofdpijn, buikpijn, diarree, druk voelen op een plek op je lichaam, zware ogen, vastzittende schouders of nek zijn signalen dat de onrust zich aan het opslaan is. Dit zijn veel voorkomende klachten die verminderd kunnen worden door bewust te zijn van onrust en deze los te laten.

De vraag die je jezelf altijd kunt stellen wanneer je onrust voelt

Heb ik wel of geen invloed op de situatie?

Deze vraag helpt je om te kiezen voor actie en er wat aan te doen of om het te leren loslaten. Wordt het je allemaal teveel, dan is het belangrijk om te leren loslaten en te kiezen voor rust. Je hebt geen invloed op de situatie. Waar je wel invloed op hebt is hoe je erin staat. Maak je je toch druk terwijl je niets aan de situatie kan veranderen, kan dit zorgen voor veel frustraties en kan dit zich uiten in bijvoorbeeld slapeloosheid of lichamelijke klachten zoals eerder benoemd.

Wat kan ik zelf doen om onrust los te laten en meer rust te ervaren?

Het allerbelangrijkste is eerst de bewustwording. Wanneer je goed aanvoelt wanneer je onrust ervaart en er spanning is opgebouwd kun je deze bewust weer loslaten door te kiezen voor rust. Ik geef hieronder 3 krachtige manieren om onrust los te laten

3 krachtige manieren om onrust los te laten

1. Onrust veranderen door affirmaties voor meer rust

Affirmaties zijn positieve zinnen die je voor jezelf herhaalt. Iedere dag herhaal je negatieve affirmaties in je hoofd, wanneer je bewust bent van de onrustmaker kun je deze inruilen voor een positieve. Een affirmatie herhaal je om iets te veranderen. Je kunt bestaande affirmaties gebruiken of zelf een affirmatie maken. Wanneer je zelf een affirmatie maakt, is een aantal dingen belangrijk:

–          Een affirmatie is altijd in de tegenwoordige tijd.

–          Een affirmatie is ALTIJD positief.

–          Het is belangrijk dat de affirmatie bij jou past.

Een voorbeeld van een affirmatie om los te laten is:

  • Ik ben bereid om … los te laten en te kiezen voor rust.
  • Ik ben in het hier en nu en voel de kalmte.
  • Ik leef rustig en ontspannen.

Waar loop jij nu het meeste tegenaan? Is het onder de mensen zijn? Activiteiten organiseren? Reizen? Wekelijkse koffiemomenten met vriendinnen? Angst om ziek te worden? Benoem het in de affirmatie. Bijvoorbeeld:

Ik ben bereid om de angst om ziek te worden los te laten en kies ervoor te vertrouwen op de toekomst.

2. Loslaten van onrust en meer rust voelen door yoga-oefeningen

Yoga oefeningen zorgen ervoor dat spanning die vast zit weer los komt. Door bewust te zijn van waar in je lichaam het vast komt te zitten kan je ervoor zorgen dat de energie in je lichaam vrij blijft stromen en helpen de spanningen waar onrust in opgeslagen zit los te laten. Een paar simpele oefeningen kunnen hier al bij helpen. Zelf vind ik het heerlijk om tussendoor soms een yogahouding aan te nemen wanneer ik merk dat ik iets moet loslaten. Wanneer je de oefening doet, kun je ervoor kiezen een affirmatie te gebruiken op iedere uitademing zodat je steeds meer loslaat.

Staande vooroverbuiging

Kindhouding

3. Onrust loslaten en meer rust door meditatie

In een geleide meditatie word je begeleid naar meer rust. Je leert waar te nemen zonder te oordelen. Door geen oordeel te hebben over wat je denkt en voelt vind je meer rust en verander je de onrust in rust. in het hier en nu word je naar een staat van rust en kalmte gebracht. Dit is de enige plek waar je onrust kunt loslaten en rust en kalmte kunt ervaren. In het hier en nu is namelijk alles altijd goed. Je zit niet meer in je hoofd, maar bent volledig aanwezig in je lichaam.

Let op! Het volgende is belangrijk: soms wanneer je bezig bent met meer rust toelaten in je leven, lijkt het erop dat de onrust juist erger wordt in plaats van beter. Dat is juist een goed teken, want dat betekend dat al die onrust die je nu opmerkt verstopt zat in je lichaam. Het betekend dat er verandering aan komt als je hier doorheen gaat. Geef dus niet op! Je bent op de goede weg.

Onthoud: wanneer je kiest niet los te laten, kies je ervoor om vast te houden.

Wil je meer rust? En ben je benieuwd hoe ik kan helpen? Kijk op deze pagina en vind wat jij nu nodig hebt om meer rust toe te laten in jouw leven. 

Over de schrijver
Innerlijker rust coach voor vrouwen met dromen.
Reactie plaatsen