3 krachtige tips om los te laten

3 krachtige tips om los te laten

3 krachtige tips om los te laten

Kan jij ook niet wachten tot de horeca weer helemaal open mag? Dat alles weer normaal is en je een heerlijke latte buiten de deur kan drinken met een vriendin? Zonder alle regels? De afgelopen maanden zorgden voor veel onrust vanbinnen. Of je wilt of niet, je hebt te maken met corona. Om rust te krijgen of te behouden  is het belangrijk om los te laten. Je kunt de situatie toch niet veranderen. Vandaar dit blog voor jou, waarin ik je verschillende tips geef om los te laten.

Waarom is het belangrijk om los te laten?

Wanneer je niet loslaat en leeft vanuit angst, stress en frustraties is de kans groter dat je er later last van krijgt. Wanneer? Dat kan ik je niet vertellen. De mens werkt op een ingewikkelde manier en voor iedereen werkt het anders. Wat wel hetzelfde werkt, is dat al je gedachten en een fysiek effect kunnen hebben. Als je gedachten en emoties niet loslaat, zullen ze zich ‘verstoppen’ op een plek in je lichaam. Dit kan zorgen voor lichamelijke klachten of stress gerelateerde klachten. Dus de reden waarom loslaten belangrijk is, is in één woord te geven. Het gaat om jouw gezondheid.

Heb je wel of geen invloed op de situatie?

Wordt de coronasituatie je teveel, dan is het belangrijk om te leren loslaten. Je hebt geen invloed op de corona-situatie. Je hebt alleen invloed op hoe je erin staat. Maak je je toch druk terwijl je niets aan de situatie kan veranderen, kan dit zorgen voor veel frustraties en slapeloosheid.

3 krachtige manieren om los te laten

Tip 1: loslaten met affirmaties

Affirmaties zijn positieve zinnen die je voor jezelf herhaalt. Een affirmatie herhaal je om iets te veranderen. Je kunt bestaande affirmaties gebruiken of zelf een affirmatie maken. Wanneer je zelf een affirmatie maakt, zijn een aantal dingen belangrijk:
–          Een affirmatie is altijd in de tegenwoordige tijd.
–          Een affirmatie is ALTIJD positief.
–          Het is belangrijk dat de affirmatie bij jou past.

Een voorbeeld van een affirmatie om los te laten is:

  • Ik ben bereid om … los te laten.
  • Ik laat los.
  • Ik laat … los en kies voor …

Waar loop jij nu het meeste tegenaan? Is het onder de mensen zijn? Activiteiten organiseren? Reizen? Wekelijkse koffiemomenten met vriendinnen? Angst voor corona?

Benoem het in de affirmatie. Bijvoorbeeld: Ik ben bereid om de angst voor corona los te laten en kies ervoor te vertrouwen op de toekomst.

Tip 2: yoga oefening loslaten

Zelf vind ik het heerlijk om tussendoor soms een yogahouding aan te nemen wanneer ik merk dat ik iets moet loslaten. Wanneer je de oefening doet, kun je op iedere uitademing herhalen dat je steeds meer loslaat.
Twee fijne oefeningen om los te laten zijn:

  • staande vooroverbuiging en
  • kindhouding.

Tip 3: loslaten met meditatie

In een geleide meditatie word je in het hier en nu naar een ontspannen staat van zijn gebracht. Hierdoor is het makkelijker om los te laten. Je zit niet meer in je hoofd, maar bent volledig aanwezig in je lichaam.

Nog even een belangrijke opmerking: soms wanneer je bezig bent met iets los te laten, lijkt het erop dat het juist erger wordt in plaats van beter. Dat is juist een teken dat er verandering aan komt. Geef dus niet op! Je bent op de goede weg.
Onthoud: wanneer je kiest niet los te laten, kies je ervoor om vast te houden.
Wil je loslaten zodat je de komende (Corona-)tijd ontspannen kunt doorkomen? In de online meditatie app ‘Meditaties voor innerlijke rust’ vind je meerdere meditaties die jou helpen om los te laten. Klik op deze link om te ontdekken hoe je toegang kunt krijgen tot de app.
Doe de meditaties wekelijks of een paar keer per week, zodat je straks als het weer kan, alsnog heerlijk ontspannen met die vriendin die Latte drinken kan.

Over de schrijver
Innerlijker rust coach voor vrouwen met dromen.
Reactie plaatsen